dilluns, 7 de gener del 2013

El canvi conceptual

Després d'estar una bona temporada força inactiu, he penjat el document de la PAC 2 que analitza el meu canvi conceptual, ja que no voldria acabar l'assignatura sense haver exposat les tres pac's en el blog.


EL CANVI CONCEPTUAL: INFORME DE SÍNTESI

1.Introducció:
Des de petits que tots anem construint models mentals que a mesura d'anar adquirint nova informació i integrar-la als coneixements previs, s'anirà modificant provocant canvis conceptuals. Aquests canvis poden ser més simples o més complexes depenent del compromís, l'experiència i  la reflexió que hi hagi en el procés de  construcció del nou model mental.
La mesura més efectiva per tal que les persones construeixin els models mentals és a partir de l'ús d'eines variades per construir models físics, visuals, lògics, o computacionals dels fenòmens. Construir models físics i computacionals mitjançant tecnologies confereix als estudiants l'oportunitat d'operacionalitzar i externalitzar els seus models mentals. (Cabero, 2003).
A partir de la reflexió i la construcció de models mentals relacionats amb l'educació i la tecnologia, analitzaré el propi canvi conceptual que s'ha produit.
En els darrers anys la societat ha patit tot una sèrie de canvis constants ha una velocitat vertiginosa. Paral·lelament, la tecnologia a tots els àmbits( materials, socials, conceptuals, generals) han evolucionat a la mateixa velocitat. Tal com he pogut comprovar a partir d'aquesta pràctica i que més endavant desenvoluparé, societat i tecnologia no es poden desvincular una de l'altra.
Les característiques de la societat actual, segons Cabero(2001) i Marchesi i Martín ( 1998), entre d'altres, hi ha l'aparició de noves modalitats laborals, la flexibilització del treball i inestabilitat laboral, l'aparició de nous sector laborals ( teletreball), la globalització dels mitjans de comunicació de massa tradicionals i interconecció de les tecnologies, tant tradicionals com noves, etc., ha creat la necessitat que els seus habitants hagin d'adquirir unes eines adequades per a poder desenvolupar-s'hi.
És en aquest punt on hi té un paper molt important la formació. Per poder accedir en el món tecnològic actual i poder-ne fer un ús real i interactiu cal que els seus usuaris tinguin prou base i coneixements previs. D'aquí la importància i necessitat que es contempli la tecnologia educativa com a part important del currículum educatiu.
Com ja he esmentat, el canvi laboral que hi ha hagut a partir de la globalització dels mitjans de comunicació ha estat considerable. En un moment de crisi tan greu com l'actual es fa imprescindible que aquesta formació en el camp de la tecnologia, s'extrapoli en el món empresarial, laboral i ocupacional.
 2. Evolució Temporal:

Concepció inicial de tecnologia, ciència, societat i educació:




               

El mapa conceptual inicial reflecteix perfectament la relació entre ciència, tecnologia, societat i sistema educatiu, tal i com jo l'entenia en l'avaluació inicial. Com es pot apreciar, hi ha una clara interrelació entre aquests conceptes. De la societat en sorgeix la ciència i la tecnologia, les quals també contribueixen al progrés i a l'evolució d'aquesta. Al mateix temps, d'aquests tres elements, neix el sistema educatiu. Aquest, no només és una conseqüència dels elements anteriors, sinó que contribueix directament als canvis en la societat i conseqüentment als canvis tecnològics i científics.

Després de participar en el debat i llegir l'article de Domènec i Tirado, els meus models mentals sobre la relació entre ciència, tecnologia, societat i educació s'han modificat i per tant s'ha produït un primer canvi conceptual. En aquest, hi ha hagut una poca reestructuració dels sistemes conceptuals existents, ja que la nova informació no ha aportat gaires novetats en els coneixements previs. Per tant, el canvi s'ha basat en una revisió de les estructures del coneixement que ja hi havia.









Un cop llegit, i haver reflexionat sobre el  contingut del material en paper de J. Cabero, el canvi ha consistit en una reorganització de les estructures dels coneixements existents (Dole i Sinatra, 1998).
El canvi conceptual no ha consistit tant en la modificació de la concepció inicial de la relació entre ciència, societat i tecnologia, sinó en la incorporació de les TIC i les tecnologies de l'educació ( TE ) en el model mental. El model mental inicial s'ha centrat en torn a la definició i relació entre els tres conceptes mencionats. Posteriorment, han aparegut nous conceptes: educació, TIC, TE, Teoria de la Comunicació, Tecnologia de la Informació... que ha calgut interrelacionar i que han provocat que el nucli central del mapa fos la tecnologia educativa.






A continuació explicaré un dels canvis conceptuals que s'ha produït al llarg de la meva vida i que podria servir per fer un paral·lelisme amb el que s'exposa en aquesta activitat.
En els estudis de psicopedagogia he hagut d'entendre en què consistia la concepció constructivista de l'ensenyament-aprenentatge a l'escola. Per fer-ho, primerament he hagut d'aprendre quines són les diferents teories psicològiques constructivistes, és a dir les que perceben a l'alumne com  un agent actiu en l'elaboració del seu coneixement. En aquest procés, s'ha produït una revisió, ja que hi ha hagut poca reestructuració en els sistemes conceptuals existents perquè partia d'uns coneixements previs adquirits durant els estudis de mestre. Posteriorment, a partir de descobrir com aquestes teories són interpretades per poder-se aplicar a l'aula, he anat reorganitzant els meus models mentals. Aquest canvi conceptual m'ha permès comprendre en què consisteix la concepció constructivista de l'ensenyament-aprenetatge a l'aula (CCEAE).


3.Conclusions:

En l'avaluació inicial d'aquest treball, he utilitzat un model mental molt senzill i intuïtiu  per explicar els coneixements previs sobre el tema. A partir de les lectures i reflexions de les noves informacions, he pogut anar construint un nou model mental més complex , coherent, que ha significat un canvi conceptual des de l'inici. Segons (Smith, diSessa i Resnick, 1993; Siegler, 1996), el canvi conceptual és un procés evolutiu d'ampliació i transformació gradual dels estats de coneixement.
En un primer moment he notat certa dificultat en l'anàlisi del meu model mental sobre com s'havia de realitzar aquest treball, i això ha fet que tot el procés es convertís en més complexa. A mesura que he anat comprenent tota la informació , tant del contingut del temari, articles,... com de l'execució del treball, he pogut anar estructurant el coneixement i analitzant de quina manera anava construint nous models mentals per , finalment, constatar el propi canvi conceptual.









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada