EL CANVI CONCEPTUAL: INFORME DE SÍNTESI
1.Introducció:
Des
de petits que tots anem construint models mentals que a mesura d'anar adquirint
nova informació i integrar-la als coneixements previs, s'anirà
modificant provocant canvis conceptuals. Aquests canvis poden ser més simples o més complexes depenent
del compromís, l'experiència i la
reflexió que hi hagi en el procés de
construcció del nou model mental.
La mesura més efectiva
per tal que les persones construeixin els models mentals és a partir de l'ús
d'eines variades per construir models físics, visuals, lògics, o computacionals
dels fenòmens. Construir
models físics i computacionals mitjançant tecnologies confereix als estudiants
l'oportunitat d'operacionalitzar i externalitzar els seus models mentals.
(Cabero, 2003).
A partir de la reflexió
i la construcció de models mentals relacionats amb l'educació i la tecnologia,
analitzaré el propi canvi conceptual que s'ha produit.
En
els darrers anys la societat ha patit tot una sèrie de canvis constants ha una
velocitat vertiginosa. Paral·lelament, la tecnologia a tots els àmbits(
materials, socials, conceptuals, generals) han evolucionat a la mateixa
velocitat. Tal com he pogut comprovar a partir
d'aquesta pràctica i que més endavant desenvoluparé, societat i tecnologia no
es poden desvincular una de l'altra.
Les característiques de
la societat actual,
segons Cabero(2001) i Marchesi i Martín ( 1998), entre d'altres, hi ha
l'aparició de noves modalitats laborals, la flexibilització del treball i
inestabilitat laboral, l'aparició de nous sector laborals ( teletreball), la
globalització dels mitjans de comunicació de massa tradicionals i interconecció
de les tecnologies, tant tradicionals com noves, etc., ha
creat la necessitat que els seus habitants hagin d'adquirir unes eines
adequades per a poder desenvolupar-s'hi.
És en aquest punt on hi
té un paper molt important la formació.
Per poder accedir en el món tecnològic actual i poder-ne fer un ús real i
interactiu cal que els seus usuaris tinguin prou base i coneixements previs.
D'aquí la importància i necessitat que
es contempli la tecnologia educativa com a part important del currículum
educatiu.
Com
ja he esmentat, el canvi laboral que hi ha hagut a partir de la globalització
dels mitjans de comunicació ha estat considerable. En
un moment de crisi tan greu com l'actual es fa imprescindible que aquesta
formació en el camp de la tecnologia, s'extrapoli en el món empresarial,
laboral i ocupacional.
2. Evolució Temporal:
Concepció
inicial de tecnologia, ciència, societat i educació:
El mapa conceptual
inicial reflecteix perfectament la relació entre ciència, tecnologia, societat
i sistema educatiu, tal i com jo l'entenia en l'avaluació inicial. Com es pot
apreciar, hi ha una clara interrelació entre aquests conceptes. De la societat en sorgeix la
ciència i la tecnologia, les quals també contribueixen al progrés i a l'evolució
d'aquesta. Al mateix temps,
d'aquests tres elements, neix el sistema educatiu. Aquest, no només és
una conseqüència dels elements anteriors, sinó que contribueix directament als
canvis en la societat i conseqüentment als canvis tecnològics i científics.
Després de participar en
el debat i llegir l'article de Domènec i Tirado, els meus models mentals sobre
la relació entre ciència, tecnologia, societat i educació s'han modificat i per
tant s'ha produït un primer canvi conceptual. En aquest, hi ha hagut una poca
reestructuració dels sistemes conceptuals existents, ja que la nova informació no ha
aportat gaires novetats en els coneixements previs. Per tant, el canvi s'ha basat en una revisió de les estructures del
coneixement que ja hi havia.
Un
cop llegit, i haver reflexionat sobre el
contingut del material en paper de J. Cabero, el
canvi ha consistit en una reorganització de les estructures dels coneixements
existents (Dole i Sinatra, 1998).
El canvi conceptual no
ha consistit tant en la modificació de la concepció inicial de la relació entre
ciència, societat i tecnologia, sinó en la incorporació de les TIC i les
tecnologies de l'educació ( TE ) en el model mental. El model mental inicial
s'ha centrat en torn a la definició i relació entre els tres conceptes
mencionats. Posteriorment, han aparegut nous conceptes: educació, TIC, TE,
Teoria de la Comunicació, Tecnologia de la Informació... que ha calgut
interrelacionar i que han provocat que el nucli central del mapa fos la
tecnologia educativa.
A
continuació explicaré un dels canvis conceptuals que s'ha produït al llarg de
la meva vida i que podria servir per fer un paral·lelisme amb el que s'exposa
en aquesta activitat.
En els estudis de
psicopedagogia he hagut d'entendre en què consistia la concepció
constructivista de l'ensenyament-aprenentatge a l'escola. Per fer-ho, primerament he hagut
d'aprendre quines són les diferents teories psicològiques constructivistes, és
a dir les que perceben a l'alumne com un
agent actiu en l'elaboració del seu coneixement. En aquest procés, s'ha produït una revisió, ja que hi ha hagut
poca reestructuració en els sistemes conceptuals existents perquè partia d'uns
coneixements previs adquirits durant els estudis de mestre. Posteriorment, a
partir de descobrir com aquestes teories són interpretades per poder-se aplicar
a l'aula, he anat reorganitzant els
meus models mentals. Aquest canvi conceptual m'ha permès comprendre en què
consisteix la concepció constructivista de l'ensenyament-aprenetatge a l'aula
(CCEAE).
3.Conclusions:
En l'avaluació inicial
d'aquest treball, he utilitzat un model mental molt senzill i intuïtiu per explicar els coneixements previs sobre el
tema. A partir de
les lectures i reflexions de les noves informacions, he pogut anar construint un nou model mental més complex , coherent,
que ha significat un canvi conceptual des de l'inici. Segons (Smith,
diSessa i Resnick, 1993; Siegler, 1996), el canvi conceptual és un procés
evolutiu d'ampliació i transformació gradual dels estats de coneixement.
En un primer moment he
notat certa dificultat en l'anàlisi del meu model mental sobre com s'havia de
realitzar aquest treball, i això ha fet que tot el procés es convertís en més
complexa. A mesura
que he anat comprenent tota la informació , tant del contingut del temari,
articles,... com de l'execució del treball, he pogut anar estructurant el coneixement i analitzant de quina manera
anava construint nous models mentals per , finalment, constatar el propi canvi
conceptual.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada