dilluns, 7 de gener del 2013

PROJECTE TIC I APRENENTATGE SIGNIFICATIU:




1:INTRODUCCIÓ:

Aquesta memòria descriu tot el procés realitzat en l’aplicació d’una tasca o activitat  programada amb l’objectiu de provocar i constatar un canvi conceptual en uns  nens i nenes de 5 anys, i utilitzant l’ús de les TIC com a instrument però també com a part d’aquest canvi.
Les TIC formen part del món proper dels infants, ordinadors, whatsapp’s, tablets, càmeres digitals, mòbils... són una constant en les seves vides tant a casa, com a l’escola ,com al carrer ,com en els comerços... Amb aquesta programació vull constatar que les activitats d’aprenentatge estan situades en tasques significatives del món real. Que la seva funcionalitat és indubtable i al mateix temps, necessària dins del context  social i cultural actual. La relació amb la cultura amb què estem connectats provoca uns canvis que , inevitablement, creen aprenentatges.
Per a desenvolupar aquesta programació  hem utilitzat l’ordinador ( ús del teclat, ratolí...), Google ( buscar imatges, algunes paraules...), Web ( moure’s per les diferents pestanyes...), Facebook  ( buscar fotografies, xatejar, videotrucada...) i el  canó de projecció.  Són instruments o eines que ens han ajudat a  assolir uns objectius, però al mateix temps són objectiu d’aprenentatge.
El problema  “ com ens podem comunicar amb en Raúl” sorgeix d’una necessitat real dels alumnes i  els docents ho hem aprofitat com a motivació per provocar un canvi conceptual en aquests. El més important és que cada nen/a vagi construint nous aprenentatges a partir d’anar acomodant idees i fenòmens nous en les creences i coneixements ja existents.
L’objectiu no és que els alumnes coneguin tots els canals de comunicació que existeixen en el seu entorn, de fet , en els canals proposats per ells mateixos no els mencionen tots, i no es treballa en aquest sentit. L’objectiu és organitzar  un espai on, mitjançant l’experiència i la reflexió,  es promogui la construcció de  models mentals que, un cop interaccionats amb els coneixements previs, provoqui un canvi conceptual. En aquest cas, el que interessa és que els alumnes, aprenguin a analitzar diferents possibilitats i/o opcions per a resoldre cada situació i a  identificar, a partir d’aquest anàlisi, la millor opció per a resoldre un problema. Centrant-nos en el problema “ com ens podem comunicar amb en Raúl”,  interessa que els nens i nenes analitzin els diferents canals proposats buscant aquell que ens permeti veure’ns i parlar en directe.
L’activitat és significativa perquè conté tots els principis d’un aprenentatge significatiu: Actiu, constructiu, col·laboratiu, intencional, conversacional, contextualitzat i reflexiu.


2.DISSENY DE L'ACTIVITAT:

Com podem felicitar el Nadal a en Raúl si ja no viu al nostre poble ?

Aprenents: Alumnes de P5 B de l’Escola Guillem de Montgrí  de Torroella de Montgrí.
Mediadors/es: Mestra tutora de l’aula Anna Martínez i Salvadó , Sergi Fernández i Xifra (mestre d'educació física i suport)
Tecnologia disponible: Canó de projecció, 4 ordinadors amb sistema operatiu Windows XP. Connexió a Internet a tots els ordinadors, 1 ordinador portàtil amb sistema operatiu Win 7 amb webcam.

Problema en termes tecnològics: Els nens i nenes de P5 B no saben com  comunicar-se  amb  en  Raúl perquè ja no viu en el poble.
Fa un mes que un alumne de  P5 B ha marxat a viure a  Cádiz. En una conversa amb un grup d'alumnes d'aquesta aula, va sorgir la qüestió de com ho faria en Raúl per saber el nostre poema de Nadal si ja no venia a classe. D'aquí va sortir la idea de treballar de quines maneres ens podem comunicar amb gent que no està a prop.
Segons Jonassen ( 1997), aquest problema té les següents característiques:
-        És un problema mal estructurat ja que ha sorgit d'una situació quotidiana sense una planificació inicial. A la qüestió en concret, se li poden donar diferents solucions o respostes, totes vàlides, dependran dels coneixements previs i vivències que tinguin els alumnes sobre les diferents vies de comunicació.
-        És un problema senzill perquè tots els factors que intervenen són de fàcils de  controlar. No es preveu que hi pugui haver variables estranyes.
-        Especificitat de camp. Es tracta d'una situació enmarcada en un context  real i molt actual: la necessitat de comunicar-se. Aquest fet fa que el problema sigui significatiu i funcional.


Una de les activitats que fan els alumnes de P5 per Nadal és una felicitació amb el poema. En una conversa sobre les costums de felicitar-nos el Nadal, un alumne molt amic d'en Raúl, diu que en Raúl no podrà saber el nostre poema perquè ja no ve a l'escola. A partir d'aquí surt la següent conversa:
-        Marc: En Raúl  no podrà saber el nostre poema perquè ja no ve a l'escola .
-        Íngrid: Però li podríem dir.
-        Marc: No ! perquè ja no ve.
-        Mestra : Podríem buscar maneres de dir-li el poema encara que estigui lluny. Com ho fan els pares quan volen parlar amb algun amic o familiar que no està amb ells?
A partir d'aquí comença un projecte sobre quins canals tenim per comunicar-nos amb persones que estan lluny.
Començarem un anàlisi de tots els canals que els nens proposin  per escollir el més adequat per poder comunicar-nos amb en Raúl per poder-li dir  el nostre poema.
Per aquesta pluja d'opcions comptem amb el canó de projecció per situar  els noms que surtin amb la seva imatge ( ex: correu postal, correu electrònic, telèfon, whatsapp, facebook... ) i comentar-ne alguna característica, com quina és la via de comunicació :si és  només auditiva, si és auditiva i visual i  si és només visual.  A partir d'aquest anàlisi , descartem la via només visual perquè en Raúl no sap llegir. Ara cal escollir si volem que només ens escolti o si volem que també ens vegi. L'objectiu és que hi poguem parlar i veure'ns aquell mateix moment.

L’activitat es duu a terme a l’aula ordinària de P5 ja que disposa de la tecnologia necessària . Aquesta consta d'un canó de projecció, de 4 ordinadors de sobre taula amb sistema operatiu Windows XP i un portàtil amb sistema operatiu Win7 amb webcam i una bona connexió a Internet.

El grup- classe  està format per 24 alumnes ( 11 nens i 13 nenes). Entre ells hi ha alumnes de diferents nacionalitats ( 3 nenes i 3 nens magrebins, 1 nena gambiana i una nena de sudamèrica ) però que estan molt ben integrats al grup des de P.3.
En general, és un grup bastant homogeni, amb un nivell d'aprenentatges bastant bo. Es mostren molt participatius i entusiastes. Presenten un bon nivell d'autonomia i creativitat.


Amb aquesta activitat es treballen les següents  capacitats:
Eix
Capacitat
Aprendre a ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma:
Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.

Aprendre a pensar i a comunicar
Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges
Aprendre a descobrir i tenir iniciativa
Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals
Aprendre a conviure i habitar el món
Comportar-se d’acord amb una pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social

Objectius generals:
-        Ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma, resolent situacions quotidianes amb actitud positiva i superant les dificultats.
-        Aprendre amb i a través dels altres, gaudir de la relació i integrar-se en el grup tot establint relacions afectives positives amb actituds d’empatia i col·laboració i intentant resoldre conflictes de manera pacífica.
-        Observar i experimentar en l’entorn proper amb curiositat i interès, interpretant-lo i fent-se preguntes que impulsin la comprensió del món natural, social, físic i material.
-        Desenvolupar habilitats de comunicació, expressió, comprensió i representació per mitjà dels llenguatges corporal, verbal, gràfic, musical, audiovisual i plàstic; iniciar el procés d’aprenentatge de la lectura i de l’escriptura, de les habilitats matemàtiques bàsiques i de l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.
-        Aprendre i gaudir de l’aprenentatge, pensar i crear, qüestionar-se coses, fer-les ben fetes, plantejar i acceptar la crítica i fer créixer el coneixement d’una manera cada vegada més estructurada.

 Objectius específics :
-        Participar en la conversa  i pluja d'idees .
-        Conèixer i utilitzar alguns canals i modalitats de comunicació que proporcionen les TIC per trametre i rebre informació de forma efectiva
-        Valorar les implicacions de les eines de comunicació en l’entorn social i cultural
-        Interessar-se per la recerca d'informació a Google.
-        Introduir-se a les TIC com a eina de recerca i comunicació.
-        Saber dir el poema correctament
-        Prendre consciència dels aprenentatges que es van fent.
-        Desenvolupar habilitats de resolució de problemes.
-        Fer associació grafia -so amb les lletres del teclat.

8.    CONTINGUTS

Conceptuals
Ø  Identificació de diferents canals de comunicació: carta, correu-e, telèfon, whatsapp, xat,...
Ø  Reconeixement d'algunes característiques principals dels diferents canals de comunicació
Ø  Funcionalitat de les TIC  com a eina de comunicació social.
Ø  El poema de Nadal
Procedimentals
Ø  Enriquiment del treball a partir de les aportacions dels companys i companyes.
Ø  Familiarització i utilització del processador Goggle.
Ø  Familiarització i participació en una videoconferència

Actitudinals
Ø  Participació activa en les diferents activitats d’ensenyament – aprenentatge.
Ø  Interès i curiositat durant les activitats : conversa, cerca a google i videoconferència.
Ø  Respecte i interès per les aportacions dels demés.


9.    PREVISIÓ DE LA SEQÜÈNCIA D'ACTIVITATS

1a sessió:  Conversa ( pluja d'idees) sobre quins canals tenim per comunicar-nos amb en Raul. A mesura que van sorgint diferents canals, el nen/a que l'ha proposat va a cercar a Google ( podem fer-ho amb parelles)  la seva imatge per ensenyar-la als demés a partir del canó de projecció. De cada canal en comentem les característiques: com ho fem per utilitzar-lo, si ens podem veure, escoltar, veure i escoltar...

Decidim que la millor manera per comunicar-nos és a través de la videoconferència perquè ens podrem veure i escoltar en temps real.

2a sessió: Fem un escrit en un document word per explicar-li que ens volem posar en contacte amb ell i que ens digui quin dia li va bé. Aprofitem el canó de projecció per  fer l'escrit cooperatiu. Són els nens i nenes que escriuen  ( una paraula cada un) utilitzant el teclat de l'ordinador.
Un cop hem acabat de treballar la part més de llengua, els mestres copíem l'escrit per enviar-li des del Facebook de la mare d'en Raúl . Aprofitant que a Andalusia es fa jornada intensiva, la següent sessió la programarem per la tarda.
Paral·lelament anem assajant el poema de Nadal.

3a sessió: Fem la  videoconferència per felicitar-li el Nadal i li recitem el poema.
( Posteriorment,  la gravació en vídeo de com els alumnes diuen el poema , els mestres la penjarem al grup tancat que tenim els pares i mestres del grup  al Facebook  perquè tots els pares el puguin veure).


.

El projecte sorgeix d'una necessitat real dels alumnes. Aprofitem una pregunta d'un alumne per dur a terme un petit treball de recerca  que servirà per  desenvolupar unes habilitats i capacitats en els alumnes i , a més, ho aprofitarem perquè s'iniciïn en l'ús de diferents canals i modalitats de comunicació. La motivació surt dels alumnes fet que potencia que l'aprenentatge que vagin construint sigui significatiu.
Encara que sigui un tema que podria semblar allunyat de l'entorn dels nens i nenes d'edat infantil, no ho és tant. Quasi tots els pares, per no dir tots, estan contínuament enviant missatges, xatejant... via mòbil o ordinador. Per això, algun d'aquests canals de comunicació són molt coneguts per ells perquè  veuen com, habitualment, els seus pares els utilitzen i la repercussió social que això implica. Partim d'aquests  coneixements previs dels alumnes per tal d'establir noves relacions i crear nous coneixements.
Treballem de manera global , interrelacionant el treball de les TIC , amb la lectoescriptura , el llenguatge oral i l'aprendre a aprendre.
Els alumnes participen activament del procés d'ensenyament- aprenentatge .
Aquest projecte es basa en la concepció constructivista de l'ensenyament- aprenentatge del que  Jonassen, Peck i Wilson (1999) destacarien els següents principis:
Ø  El coneixement es construeix.
Ø  La realitat es troba a la ment.
Ø  Hi ha múltiples perspectives del món.
Ø  El coneixement es construeix a partir d’interaccions amb el medi.
Ø  El coneixement es troba acorat i indexat en contextos rellevants.
Ø  El coneixement no es pot transmetre.
Ø  La construcció del coneixement s’estimula per una qüestió de necessitat o desig.
Ø  El significat es negocia de forma social.
Ø  El significat i el pensament es distribueixen entre la cultura i la comunitat en què vivim i les eines que utilitzem.
Ø  No tot el significat es crea de la mateixa manera.

L'avaluació es porta a terme  a partir de  l'observació sistemàtica dels mestres durant les activitats que fan els nens i nenes i s'enregistra en una graella de pautes d'observació.
L'avaluació és global, continuada i formativa i ens serveix per anar reflexionant sobre l'aplicació de la mateixa programació i ,si cal, reconduir el procés per a una millora dels resultats (feed-back).
Criteris d’avaluació:
-        Participar activament en la conversa .
-        Interessar-se per la recerca d'informació a Google.
-        Introduir-se a les TIC com a eina de recerca i comunicació social.
-        Saber dir el poema correctament
-        Prendre consciència dels aprenentatges que es van fent.
-        Desenvolupar habilitats de resolució de problemes.
-       
Relacionar correctament grafia- so
-        Saber trobar les lletres en el  teclat

Les activitats les distribuïm  en tres sessions d'una hora cada una. Tenint en compte l'horari escolar que es fa a la comunitat d'Andalusia, una de les sessions ( la 3a) ha de ser programada per la tarda



3. MAPA CONCEPTUAL:







4. DESCRIPCIÓ DEL PROCÉS SEGUIT (MOSTRA DOCUMENTAL):

En una conversa amb un grup d’alumnes de P5 B de l’escola  Guillem de Montgrí, on hi vaig a fer de mestre de suport, va sorgir la qüestió de com ho faria en Raúl per saber el nostre poema de Nadal si ja no venia a classe. En aquell moment estàvem fent llenguatge oral amb mig grup i vam acordar plantejar el problema quan hi fóssim tota la classe junta.
En paral·lel vaig parlar amb la mestra tutora del grup i vam acordar aprofitar la qüestió sorgida per a fer un petit projecte enfocat a promoure la reflexió i resolució de problemes, així com a apropar a alumnes a alguns canals de comunicació i a l’ús d’alguns programes TIC.
Vam aprofitar per introduir el tema, en la següent sessió que estava programada per conversar sobre el Nadal . A mitja conversa, en Marc va tornar a plantejar el problema però ara a tot el grup:
-        Marc: En Raúl  no podrà saber el nostre poema perquè ja no ve a l'escola .
-        Íngrid: Però li podríem dir.
-        Marc: No ! perquè ja no ve.
-        Mestra : Podríem buscar maneres de dir-li el poema encara que estigui lluny. Com ho fan els pares quan volen parlar amb algun amic o familiar que no està amb ells?
Aquesta conversa va servir de motivació per a plantejar el problema i per planificar entre tots com ho faríem per resoldre-ho. Projecte : Com ho podem fer per comunicar-nos amb en Raúl?
1a sessió:  Conversa ( coneixements previs) sobre quins canals tenim per comunicar-nos amb en Raúl. A mesura que van anar sorgint diferents canals, el nen/a que l'havia proposat escollia un company i ho anaven a cercar a Google des de l’ordinador que està connectat al canó de projecció. Va sortir: la postal, el facebook,el xat, el web, el whatsapp i el telèfon mòbil. De cada canal en comentàvem entre tots les característiques: com ho fem per utilitzar-lo, si ens podem veure, escoltar, veure i escoltar...,  provocant un ambient d’anàlisi i reflexió, amb l’objectiu de fer adonar als alumnes que necessitem un canal que ens permeti veure’ns i escoltar-nos en directe.

Finalment, i després d’una estona de reflexió, una alumna , la Zaida, va parlar de la videotrucada perquè ella la fa servir per parlar amb el seu pare que viu al Marroc i el veu i el sent com si estiguessin junts. Ella mateixa es va encarregar d’explicar als companys com funcionava. Ja l’havíem trobat. Ara calia avisar a en Raúl per quedar per un dia i una hora.

2a sessió: Vam obrir el facebook i vam enviar un missatge a la mare d’en Raúl per quedar ( nosaltres ja l’havíem trucat per explicar-l’hi el nostre projecte i buscar la seva complicitat). Vam aprofitar el canó de projecció per  fer l'escrit cooperatiu. Van ser els nens i nenes que van escriure  utilitzant el teclat de l'ordinador. Els demés anaven llegint a partir del canó de projecció. La nostra sorpresa va ser veure que , tot i que a P5  fem lletra lligada, molts alumnes sabien llegir la lletra d’impremta.
Paral·lelament vam anar assajant el poema de Nadal.
- Fotomuntatge, 1a i 2a sessió: http://www.youtube.com/watch?v=TnxpEQYSsbQ

3a sessió: Vam fer la  videoconferència per felicitar-li el Nadal. Li vam recitar el poema, cantar la cançó i cada nen/a que volia li podia dir alguna cosa. Va ser molt emotiu !
Posteriorment,  la gravació en vídeo ,els mestres la vam penjar al grup tancat que tenim els pares i mestres del grup  al Facebook  perquè tots els pares el poguessin veure).
-Videoconferència, 3a sessió: http://www.youtube.com/watch?v=VzUlz_XZNT4
Vam fer una última coordinació amb la mestra tutora per fer la valoració i tancar la programació. Conclusió: havia estat la primera vegada que ho havíem fet però no en seria l’última.






5. AVALUACIÓ DE L'APRENENTATGE ACONSEGUIT:
En fer l’avaluació de l’aprenentatge aconseguit  cal diferenciar entre el procés d’aprenentatge dels alumnes i el procés d’aprenentatge del docent.
Avaluació de l’aprenentatge aconseguit pels alumnes: L'avaluació l'hem portat a terme  a partir de  l'observació sistemàtica durant les activitats i ho hem  enregistrat en una graella de pautes d'observació.
A partir de l’avaluació inicial hem pogut constatar que la majoria dels nens i nenes de la classe no coneixien el que era una videoconferència ( només n’hi havia dos que ho coneixien i ho utilitzaven habitualment per parlar amb els familiars), però sí tenien algun coneixement d’altres canals de comunicació. 
En l’avaluació del procés d’aprenentatge hem pogut constatar  com els alumnes anaven desenvolupant l’habilitat d’anàlisi i reflexió sobre una qüestió en concret. En un principi va costar centrar la conversa en els canals de comunicació, però a mesura que l’activitat s’anava desenvolupant , vam poder observar com els nens i nenes anaven verbalitzant  opinions a partir d’un discurs més raonat , fruit d’un anàlisi i reflexió. Hem constatat  que els alumnes anaven establint noves relacions i creant nous coneixements.
En l’avaluació realitzada durant l’última sessió hem constatat que tots els alumnes coneixen la utilitat de la videoconferència i en són capaços de participar-hi.
Els criteris d’avaluació que hem proposat i avaluat són els següents:
-        Participar activament en la conversa .
-        Interessar-se per la recerca d'informació a Google.
-        Introduir-se a les TIC com a eina de recerca i comunicació social.
-        Saber dir el poema correctament
-        Prendre consciència dels aprenentatges que es van fent.
-        Desenvolupar habilitats de resolució de problemes.
-        Desenvolupar habilitats d’anàlisi i reflexió.
-        Relacionar correctament grafia- so.
-        Saber trobar les lletres en el  teclat.

Per tant , els alumnes, en general i tenint en compte que hi ha tants aprenentatges com individus, han construït un nou aprenentatge a partir de:
-        Millorar l’habilitat d’anàlisi i reflexió, per a una millor capacitat de resolució de problemes.
-        Aconseguir uns coneixements TIC sobre l’ús  social d’alguns canals de comunicació i especialment, la videoconferència.
Avaluació de l’aprenentatge aconseguit pels docents:
L'avaluació ha estat global, continuada i formativa i ens ha servit per anar reflexionant sobre l'aplicació de la mateixa programació i ,si calia, reconduir el procés per a una millora dels resultats (feed-back).
Anteriorment a aquesta activitat, havíem programat i dut a terme algun projecte, algun experiment,... amb la finalitat d’ajudar a  desenvolupar l’habilitat d’anàlisi i reflexió en els alumnes. Però mai havíem provocat una interrelació amb les TIC. Sí que havíem buscat alguna informació a Google, però utilitzar whatsapp, facebook, ... i videoconferència, la veritat, no sé si se’ns hagués acudit sense una motivació tan real com la que ha sorgit.
Hem valorat molt positivament que hi hagi una  interrelació del treball de les TIC , amb la lectoescriptura , el llenguatge oral i l'aprendre a aprendre. I que a més, hagi permès que els alumnes hi poguin participar de manera tan activa, potenciant la construcció d’uns aprenentatges significatius.
Hem pogut constatar, i així en vam deixar acta en la valoració de la programació, que ha estat una activitat molt motivadora, emotiva, funcional i significativa pels alumnes. De fet hem decidit continuar repetint aquests tipus d’activitat en properes programacions.
Hem après el gran potencial que tenen les TIC en el treball de resolució de problemes i  la motivació que desperten en els alumnes si aquestes s’usen de manera funcional  i realitzant-hi un treball constructiu i significatiu.





6. AVALUACIÓ TECNOLÒGICA DEL DISSENY:

Aquest projecte neix a arrel d'un problema que sorgeix de forma espontània i inesperada en el si d'un grup d'alumnes de P5. Així doncs, el projecte parteix de l'interès de l'alumnat per voler resoldre un problema que a priori sembla no tenir solució.
Per poder desenvolupar el projecte, he descrit el problema en forma de pregunta/qüestió: "Com podem felicitar el Nadal a en Raül si ja no viu al nostre poble ?". A partir d'aquí, he elaborat una programació d'aula que ens permetés trobar la solució al problema a partir de la conversa i la cooperació entre tots els membres del grup.
 El més important ha estat prioritzar els objectius i les competències que pretenen desenvolupar  estratègies per a la resolució de problemes i fer-ho mitjançant les TIC i el treball cooperatiu. El mètode de treball elegit ha estat el projecte per tal d'afavorir la motivació i la implicació de tot l'alumnat del grup. Així doncs, hem previst tres sessions que hem agrupat en la mateixa setmana i ho hem fet a la tarda per poder comunicar-nos amb en Raúl perquè fa un horari escolar intensiu.
Pel que fa la implementació
 Durant el procés d'elaboració i posada en pràctica del projecte he anat modificant els meus coneixements,  principalment els referents a la resolució de problemes i la utilització de les TIC com a mitjà per resoldre'ls. Aquesta reestructuració de coneixements m'ha permès donar més significació i funcionalitat als aprenentatges adquirits en el cicle de psicopedagogia i en la meva carrera professional.



 7. CONCLUSIONS:

Una de les conclusions més significatives que he après amb aquesta PAC i al llarg de l'assignatura, és el valor i la utilitat de les TIC per tal que l'alumne construeixi el seu procés d'aprenentatge de forma funcional. Tanmateix, he comprovat que són els docents els que han de "llançar-se a la piscina" en aquest sentit, i treure'n tot el potencial que ofereixen.
La principal finalitat d'aquesta PAC ha estat provocar i avaluar un canvi conceptual, el d'un mateix i de tercers. Per fer-ho ha estat necessari provocar un problema que originés un conflicte cognitiu a l'alumnat, així com plantejar l'ús de les TIC com a mitjà per a resoldre'l.
Durant tot el procés d'elaboració de la PAC3, m'he donat compte que no només els alumnes de P5 havien de resoldre un problema mitjançant les TIC, sinó que aquest fita era l'objectiu de la mateixa PAC per a mi mateix. Un cop finalitzada la pràctica, puc constatar que he experimentat un canvi conceptual amb el qual he pres consciència de com es produeix aquest canvi i fins a quin punt poden ser útils les TIC per aconseguir-lo. En definitiva, s'ha produït aprenentatge significatiu.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada