dimarts, 15 de gener del 2013

PROJECTE EN FORMA DE CAS:



Cas 2012-13
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes de P-5 s’han implicat en un projecte TIC referent a alguns canals de comunicació. Han experimentat amb alguns canals de comunicació, han après a utilitzar Google i han participat en una videoconferència. Aquestes activitats han contribuït a desenvolupar de manera integral les capacitats comunicatives de l'alumnat i les seves habilitats d'anàlisi i reflexió. 
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
1 any
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les utilitzem habitualment com a recurs de l'aula

---
Tipus d’escola
Escola d'educació infantil i
primària de titularitat pública

Localització del centre
Torroella de Montgrí (Girona)
---
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
Aula ordinària
---
Situació socio - econòmica dels alumnes
Un 80% mitjana i
 un 20% baixa
---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
P-5 (cinc anys)
---
Àrea / unitat
Descoberta de l'entorn
Comunicació i llenguatges

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
- Cerca col·lectiva a Internet
- Redacció col·laborativa al facebook
- Videoconferència amb en Raúl
---
 Nivell d’aprenentatge esperat
Conèixer diferents canals de comunicació i saber quins són
més útils per comunicar-se
---
Tipus d’activitat
Aplicació de les TIC
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Canó de projecció, 4 ordinadors amb sistema operatiu Windows XP. Connexió a Internet a tots els ordinadors, 1 ordinador portàtil amb sistema operatiu Win 7 amb webcam. Càmera de fotografiar i videocàmera.

 
Raó per la qual la fa servir
Comunicar-nos amb en Raúl ( Ha marxat a viure a Andalusia i volem felicitar-li el Nadal)
---
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
 Desenvolupar les habilitats d'anàlisi i reflexió
Experimentar amb  l'ús de les TIC


Dificultats trobades

---
Ajuda / col·laboració emprada
Col·laboració de la mare d'en Raúl per tal d'acordar  el dia i l'hora de la videoconferència.
---
Rol del professor
El mestre guia l'aprenentatge dels alumnes donant-los ajudes i orientacions.
---
Rol de l’estudiant
Els estudiants descobreixen i relacionen nous conceptes.
---
Resultats
Observacions
Els alumnes han demostrat tenir més competència TIC del que ens pensàvem inicialment

Avaluació de l’aprenentatge
Visualització i anàlisi del vídeo del procés.
---
Lliçó apresa pel professor
Els alumnes poden adquirir nous aprenentatges si el professorat aprofita situacions quotidianes i significatives per a ells. Les TIC poden ser un recurs molt útil per fer-ho ja que formen part del dia a dia de totes les persones. Aprofitar els problemes de l'alumnat per dur a terme activitats d'ensenyament-aprenentatge és una bona manera perquè desenvolupin habilitats de resolució de problemes.

Història complerta




Entrevistador: M'han comentat que els pares dels alumnes de p-5 estan molt contents amb els vídeos que varen veure al facebook de la videoconferència amb en Raúl.
Mestre: Sí, realment va ser una experiència molt emocionant, tant pels nens i nenes com per a mí.
Entrevistador: D'on va sortir la idea de fer una videoconferència amb els alumnes de p-5?
Mestre: Ja sé que no sembla un contingut gaire adequat per alumnes tan petits, però la idea va sorgir coincidint que per una banda els alumnes tenien moltes ganes de veure i parlar amb en Raúl i per l'altra havia d'aplicar un projecte relacionat amb les TIC a l'aula.
Entrevistador: Havien experimentat amb les TIC abans?
Mestre: Fins aleshores només havien utilitzat les TIC  per fer jocs clic, buscar alguna paraula o imatge a Google, posar música...Sempre havien utilitzat les TIC com un recurs, no com a objecte d'aprenentatge.
Entrevistador: Deurien endur-se una sorpresa molt gran quan van veure’l !!
Mestre: Sí, bé. Prèviament havíem fet un  parell de sessions per introduir alguns canals de comunicació i que fossin ells mateixos, a partir de l’anàlisi i la reflexió, els que escollissin el canal més adequat per a comunicar-nos amb en Raúl. Bàsicament vam plantejar un problema sorgit de la necessitat dels alumnes per fer un treball d’aprenentatge significatiu mitjançant les TIC.
Entrevistador: Tornaries a programar una activitat d’aquest tipus amb alumnes tan petits?
Mestre: La veritat és que sí. Ens ha sorprès molt els coneixements previs que van demostrar tenir, la seva capacitat d’anàlisi i reflexió  i la significativitat i funcionalitat dels aprenentatges.
Entrevistador: Per tant, recomanaries que aquest tipus d’activitat formessin part de les programacions d’infantil?
Mestre: Sense cap mena de dubte. Les TIC formen part de l’entorn immediat dels alumnes ( ho hem pogut constatar) i aquest és un motiu important per a treballar-les.
Entrevistador: Sembla interessant. Serà qüestió de provar-ho amb altres grups.
Mestre: I tant. Segur que us endugueu una experiència molt agradable.












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada